Wednesday, September 3, 2008

"Man skal ikke fortelle alt da. Unge med innvandrerbakgrunn og fremtidige ekteskap"

Artikkel i IMDi-rapport 6-2008 Integreringskart 2008, Tvangsekteskap – en kunnskapsstatus.:129−137, 2008.

Sammendrag
Basert på gruppeintervjuer med jenter med innvandrerbakgrunn ved noen videregående skoler i Oslo, presenterer Monica Five Aarset (Institutt for samfunnsforskning) i sin artikkel noen av de dilemmaene unge med innvandrerbakgrunn selv opplever knyttet til oppvekst, tilhørighet, kjærlighet og ekteskap. De fleste jentene som ble intervjuet, har foreldre med bakgrunn fra samfunn hvor ekteskap tradisjonelt har vært forstått som et familieanliggende, og hvor det praktiseres ulike former for arrangerte ekteskap. Et av dilemmaene ungdommene selv pekte på i intervjuene,var hvordan de må forholde seg til flere forståelsesrammer med hensyn til tilhørighet, kjærlighet og ekteskap på samme tid. Jentene Five Aarset skriver om, forteller om et intimt og tillitsbasert forhold til mødrene spesielt, noe som gir dem opplevelse av anerkjennelse og handlingsrom. Men de forteller også at foreldrene stiller krav og uttrykker forventninger i forbindelse med valg av ektefelle. For eksempel sier faren til en av jentene som ble intervjuet, at han støtter henne så lenge hun velger en muslim og helst «enpakistaner» som ektefelle.
De unge jentene viser forståelse for foreldrenes meninger, og mange deler deres preferanser, men de aksepterer likevel ikke foreldrenes verdier og holdninger ukritisk. Ungdommene har også egne ønsker og preferanser. Flere trekker frem faktorer som «lik tankegang», samme språk, felles kulturelle tradisjoner og religion og det å ha samme utdanningsnivå som viktige faktorer ved valg av fremtidig kjæreste og ektefelle. «Samira», som har pakistansk bakgrunn, forteller for eksempel at hun aldri vil kunne gifte seg med en pakistaner født og oppvokst i Pakistan, fordi hun mener forskjellene mellom dem ville bli for store. For ungdommene som ble intervjuet, handlet spørsmålet om ekteskap om formidling av tilhørighet og verdier, om lojalitet til foreldrene, selvstendiggjøring og om å skape sin egen identitet. Ifølge Five Aarset tjener et forenklet frihet/tvang–perspektiv til å usynliggjøre denne kompleksiteten. Hun mener den norske debatten om innvandrerfamilier er preget av dikotomien frihet/tvang, som bidrar til å usynliggjøre både det handlingsrommet de unge jentene har, og det handlingsrommet de ønsker seg.
Last ned hele rapporten her

2 comments:

Mizi Margueron said...

Jeg heter Linnea Magnus, jeg kommer fra Oslo, men jeg er flyttet til Skottland med mannen min, jeg vil dele denne gode nyheten om livet mitt med alle og med de som trenger hjelp i tårnekvinner / Forhold. Jeg led i seks år, min mann forlot meg og fortsatte å ha en annen kvinne bare fordi familien hans ikke elsket meg, og fordi jeg ikke kunne gi ham en baby, gråt jeg i syv år fordi mannen min skilt meg. Jeg leter etter staver som skyen hjalp meg på nettet. Jeg møtte så mange tryllekunstnere, de hevdet alle pengene uten å hjelpe meg, men den 3. juni 2019 så jeg et online bidrag fra en god magiker som heter Drigbinovia. Jeg bestemte meg for å komme i kontakt med ham da jeg kom i kontakt med ham, han fortalte meg at problemet mitt var løst fordi jeg hadde kontaktet ham, jeg fortalte ham alt mitt problem og han lovet å hjelpe meg å returnere mannen min tilbake. Drigbinovia instruerte meg og viste meg hva jeg skulle gjøre så jeg følger alle instruksjonene og gjør det han ba meg gjøre etter tre dager han fortalte meg at mannen min vil ringe meg før jeg sover den dagen og beklager. Så snart han fortalte meg alt, ringte mannen min meg og spurte meg om å ta ham tilbake etter seks år med skilsmisse. I dag deler jeg denne meldingen fordi jeg vil at verden skal vite og det er en god jobb, og jeg er også veldig glad for å være gravid, og for de av dere som trenger hjelp, problemer med jobb eller kampanje, kontakt Drigbinovia i dag og løse problemet ditt her er e-post: doctorigbinovia93@gmail.com eller whatsapp ham på jeg +2348144480768 Jeg lover deg at ditt problem vil bli løst

Dilek Kolat said...

Hei, jeg er så spent på å finne Dr.Amiso, som hjelper meg med å gjenopprette livet mitt, dette er mitt vitnesbyrd om det gode arbeidet til en mann som hjalp meg. Jeg heter Agnes Lucas, Am fra Drammen Norge. Livet mitt er tilbake etter seks års ekteskap, mannen min forlot meg og to barn. Jeg følte at livet mitt var nesten over og falt fra hverandre. Takk til Dr.Amiso som jeg møtte på nettet. En trofast dag, mens jeg søkte på Internett, så jeg etter en perfekt stavebeslag som kunne løse problemene mine. Jeg fant en serie vitnesbyrd om akkurat denne veiviseren. Noen mennesker vitnet om at han brakte eks-kjæresten tilbake, noen vitnet om at han gjenoppretter livmor, noen vitnet om at han kan kaste en spell for å stoppe skilsmisse, og så videre. Det var et bestemt vitnesbyrd jeg så, det var en kvinne som het Anna, vitnet om hvordan Dr.Amiso brakte henne tilbake til sin tidligere kjæreste på mindre enn tre dager og på slutten av vitneforklaringen droppet e-postadressen til Dr.Amiso. Etter å ha lest alt dette, bestemte jeg meg for å prøve Dr.Amiso. Jeg kontaktet ham og forklarte problemet mitt. På bare tre dager henvendte mannen min meg. Vi løser problemene våre, og vi er enda lykkeligere enn før. Dr.Amiso er virkelig en begavet og talentfull mann, og jeg vil ikke publisere den fordi den er en fantastisk mann ... Hvis du har et problem og leter etter en ekte og ekte veiviser for å løse det problemet for deg. Prøv den store Dr.Amiso i dag, for kreft- eller skilsmissesaker, Jobbfremme og suksess, Helse- eller ekteskapsproblemer, Vil du bli kjent i verden, vinne rettsaker, ditt selskap nekter å betale deg, alle slags problemer i det hele tatt gråt, jeg fant ut at det å ta urtemedisinen sin best. vennligst kontakt Dr.Amiso på: herbalisthome01@gmail.com